A veszteség és a gyász kapcsán a Hableányról

2019. október 29.- MEETUP

Október végén nemcsak a mi kultúránkban megjelenő "halottak napja", hanem az amerikai kultúrából ismert "halloween" is az halottaink felé irányítja a figyelmet. Itt Magyarországon ezek a napok az emlékezés napjai. A sötétség beköszönte, a téli időszámítás kezdete, a gyászhoz kapcsolódó emlékeink felidézése mind borús hangulatot áraszt. Ezért a mai napon a borús szituációk kommunikációs megközelítésével foglalkoztunk.

Az én témám a Hableány turistahajó 2019. májusi katasztrófája, és az ezzel kapcsolatos hivatalos kommunikáció vizsgálata volt.

Közismert, hogy egy ázsiai országból érkező turistacsoport tagjai közül került ki az áldozatok java része. Magyarország a katasztrófa következményeinek felszámolása közepette nemcsak a kíváncsi közvélemény felé, de kiemelten efelé az ázsiai ország felé is kellett, hogy kommunikáljon.  (fotó: hajozas.hu)

Az eset ezért volt különösen érdekes számomra, mert ezekben a napokban Ázsiában dolgoztam, így magyarként hallgattam ugyan a hiradásokat, de közvetlenül megtapasztalhattam azt is, milyen reakciókat váltott ki a hivatalos kommunikáció az ázsiai közegben.

 

Az előadás általam tartott részéről később a HR Portál így írt:
"Princz Katalin mediátor, alternatív vitarendező konfliktushelyzetek magánéleti és üzleti konfliktusok békés  feloldásával foglalkozik .... a Hableány katasztrófa a nemzetek szintjén című előadásában azt mutatta be, hogyan tudnak a vállalatok olyan helyzetben kommunikálni, amikor egy tragédiát követően kell megszólalniuk. A konfliktus rendezéséhez a közös értékek mentén kell jövőbe mutató megoldást kidolgozni, mely tekintettel van mindkét fél érdekeire. A Hableány -katasztrófa idején Ázsiában tartózkodó szakember angol nyelvű hírekből követte nyomon a dunai hajóbalesetet követő dél-koreai és magyar intézkedéseket. A dél-koreai sajtóban nagyon negatív volt a magyar hatóságok megítélése, melyet a civilek és üzleti szereplők önkéntes felajánlásai enyhítették. Jövőbe mutató megoldásként a közös emlékmű ötlete oldotta fel a konfliktust. Pozitív példaként a Volvo balesetekkel kapcsolatos kommunikációját mutatta be. "

A teljes cikk itt olvasható:
https://www.hrportal.hu/hr/gyaszkommunikacio-a-szervezetekben-20191101.html

 

« Vissza